Ahad, 20 Mei 2012

Tips Untuk Berbelanja Dengan Bijak



Semua masyarakat "wajib" meluangkan masa untuk berbelanja setiap hari, contohnya membeli makanan dan lain-lain lagi. Dengan ini, kita hendaklah mengetahui tips atau cara-cara untuk berbelanja dengan betul supaya tidak membazirkan wang.

Di sini, saya akan terangkan beberapa tips-tips untuk berbelanja dengan betul supaya semua pengunjung yang datang bertandang di sini dapat menjadi pengguna yang bijak menguruskan wang. Saya akan beritahu tips-tips dan sedikit penerangan supaya anda dapat "melihatnya" dengan lebih jelas lagi.

Tips terbahagi kepada dua kumpulan, iaitu tips bagi murid sekolah dan bagi yang sudah berkeluarga. Gaji pendapatan bulanan kadang-kadang tidak mencukupi untuk kita semua dan selalu mengalami "SESAK POKET" sebelum mendapat gaji pada bulan seterusnya

Membuat "Shopping List".

Definisi : Membuat dan membawa nota catatan atau senarai akan apa yang hendak dibeli. Contohnya anda hanya mencatat barangan yang hendak dibeli sahaja.

Mengetahui kehendak dan keperluan.

Definisi : Keperluan ialah suatu keperluan asas bagi manusia, contohnya baju, rumah dan makanan. Kehendak pula bermaksud sesuatu barangan yang diinginkan sesetiap individu bagi menyempurnakan lagi hidup mereka.

Membuat perancangan kewangan.

Definisi : Merancang sesuatu perkara sebelum melakukannya. Contohnya, kita merancang apa yang patut dan apa yang tidak patut dibeli. Ini amat bagus bagi mencegah pembaziran.

Tidak digalakkan mengguna Kad Kredit.

Definisi : Kad Kredit seperti "Visa" memang sekali tidak digalakkan. Banyak pembaziran yang tidak disedari boleh berlaku. Contohnya anda tidak sedar bahawa telah membelanjakan banyak wang untuk barangan yang tidak diperlukan.

Mencatat pembelanjaan harian.

Definisi : Mencatat apa jenis barangan yang telah dibelanjakan setiap hari, kalau boleh sertakan dengan tarikh dan harga barang. Dengan cara ini kita dapat mengira 'budget' yang diperlukan untuk berbelanja.

Lima tips di atas amat berguna bagi semua masyarakat yang ingin menjadi pengguna yang bijak berbelanja. Anda harus mengamalkan kelima-lima tips di atas bagi memastikan pembelanjaan harian anda terkawal dan anda tidak lagi akan mengalami masalah kewangan. 

^_^ Ambillah Manfaat Daripada Entri Di Atas ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan