Khamis, 17 Mei 2012

Apa itu wang??


Wang Malaysia
Wang ialah suatu benda yang kita gunakan untuk berjual beli. Wang menjadi salah satu aset terpenting bagi sesebuah kehidupan masyarakat. Tanpanya, banyak masalah yang kita semua akan hadapi. Contohnya pada zaman dahulu, manusia mengamalkan sistem barter kerana belum lagi mengenali nilai mata wang. Sistem barter ialah suatu sistem yang berlaku apabila dua pihak ingin menukarkan barangan mereka dengan persetujuan dua belah pihak. Contohnya Ali ingin menukarkan seekor itik dengan seekor ayam Pak Samad. Jika Pak Samad menyesetujui untuk menukarkannya, maka sistem barter akan berlaku.

Wang juga dapat membuatkan sesebuah negara membangun dengan pesat. Contohnya negara Malaysia membuat banyak tempat pelancongan yang menarik untuk menambahkan lagi pendapatan negara bagi menaikkan ekonomi negara. Wang amat penting bagi manusia, setiap manusia memerlukan wang untuk memenuhi kehendak dan keperluan.

Kehendak : Menginginkan sesuatu bagi menyempurnakan kehidupan seharian contohnya pendingin hawa.

Keperluan : Keperluan asas bagi manusia contohnya rumah, pakaian, makanan dan lain-lain lagi.

Walaubagaimanapun, manusia sentiasa tidak menyedari bahawa mereka telah banyak membazir wang dalam kegunaan seharian. Contohnya mereka membeli barangan yang sepatutnya tidak perlu dibeli. Dengan ini, kita perlu menyelami lagi cara-cara untuk membelanjakan wang dengan baik. Kebanyakan kanak-kanak di Malaysia mengamalkan sifat menabung sejak dari kecil. Menabung merupakan salah satu daripada cara-cara untuk seseorang itu mendapat masa depan yang cerah.

Akhir sekali, wang ialah benda yang amat penting bagi setiap individu. Pada pendapat saya, kebanyakan orang kaya banyak membazirkan wang mereka dari orang yang miskin. Mungkin sekali mereka tidak menghargai wang yang mereka ada, ini salah satu sikap yang tidak baik. Wang boleh pergi dengan senang sahaja, kita mesti bijak mengurusnya. Jadilah "MASYARAKAT CELIK WANG".

^_^ Ambillah Manfaat Daripada Entri Di Atas ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan